swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

Tomtens existens och barnkalas

Kategori: Allmänt

Att diskutera med en trött, morgongrinig snart 8 åring på morgonen är väl sådär....
Han sitter och tittar på tv och önskar sig massa saker från reklamen i julklapp. Tillslut säger jag "om man önskar sig en dator i julklapp, så får man nog inte så mycket mer, för den är ganska dyr." Varpå min son säger "Jag visste att tomten inte fanns, då skulle han ju bara göra en. Då önskar jag mig en dator i födelsedagspresent." Han fyller år den 28 december....
 
När jag var liten var det tårta, fiskdamm och lekar, som barnen själva hittade på, när man gick på kalas.
Nu ska det vara uppiffade paket med mini-pompoms och andra paketprydnader. Misstolka mig rätt, jag älskar fint inslagna paket, och gillar att slå in fint.
Det ska gärna vara överorganiserat från föräldrarnas sida också. Man ska hitta på lekar och gärna införskaffa discoljus och göra speciell spellista på spotify.
Man ska hyra simhallar och lekland. Inte för att barnen kräver det - utan för att "alla andra gör det". Och om man har hemmakalas ska det skaffas personligt pynt med vimplar och ballonger. Tårtorna ska överdekoreras med sugarpaste-figurer.
Och föräldrarna kollar in diverse you tube klipp man hittat genom att googla " slå in fina paket" samt "baka tårta som ett proffs" och "så får du till ett barnkalas att likna en hollywoodpremiär."
Jag säger inte ata föräldrarna förr ansträngde sig mindre. Jag tror att vi nuförtiden har högre krav på oss själva. För det är väl bara vi själva som ställer dessa krav på oss?
Jag har en väninna som pyntar och piffar till tårtorna så allt har ett färgtema och så. Det är verkligen jättefint, och jag skulle önska att jag kunde göra likadant själv. Men jag har inte orken, tyvärr.
Vi har alltid haft kalas hemma. Visst, vi har ballonger och serpentiner, och hembakad tårta.
Ett år gjorde jag en stor fruktsallad med glass till. Glassen tog slut, men fruktsalladen var knappt rörd.
Godispåsar fick de med sig hem i alla fall.
Min son tjatar på oss att han vill att vi ska vara på Leos Lekland i Uppsala. Och visst är det kul att de kan springa av sig och så, men jag tycker att det är så dyrt! I morse kom diskussionen om Leos lekland upp igen. Det är nog mest lekandet i leklandet, efter fikat, som lockar.
Men jag vet också att han blir glad över vilket kalas han än får.
Kanske ska ordna ett temakalas hemma? Fråga honom vilket tema han vill ha och googla lite you tube klipp.
 
Tjingeling!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: