swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

Nyttig 2 lördagar på raken.

Kategori: Allmänt

Det hela började med ett telefonsamtal. Ett telefonsamtal från vår vän Angelica som tröttnat på att folk bara skriver om flyktingkrisen och inte gör nåt.
Vi brainstormade i två timmar, jag, Angelica och min man.
Vi hade fått tillåtelse att låna folkets hus för att använda till nåt om två veckor och socialdemokraterna i Norrtälje kommun skänkte 10.000 kronor som budget till det event vi började prata om. De sa att pengarna som blev över av budgeten skulle de skänka till flyktingkatastrofen via UNHCR.
 
Vi skulle träffa Hanna Stymne-Bratt från Socialdemokraterna i Norrtälje på måndagen efter och prata om allt det praktiska.
Jag tänkte att om man fick sponsring på det mesta som behövs, så finns så mycket som möjligt av de 10.000 kronorna kvar till insamlingen. Därför satte jag mig på förmiddagen på måndagen och ringde runt till lokala företag för att skaffa vinster till lotterier m.m.
Vi tänkte ha ett barnlotteri och ett vuxenlotteri. Och vad alla ställde upp!!! Busplejset i Norrtälje, McDonald's i Norrtälje, Norrtälje Badhus, ABF, Edblad, Norrtälje energi, Norrtelje Brenneri, samt Göta Lejon ställde upp med priser till lotterierna.
 
På mötet med Hanna bestämde vi att vi skulle koncentrera oss på att ha en barn-dag med barn-aktiviteter.
 
Så vi tog kontakt med Ländia som sponsrade med cocosbollar, Sibylla roslagsstoppet som sponsrade med korv och bröd, Billigt och Bra i Rimbo som sponsrade med godispåsar till fiskdammen. Fröken Knopp i Norrtälje gav oss rosor.
 
Vi gick till Coop i Norrtälje och fick festis, ketchup, senap m.m.
 
Jag frågade min vän Sirkku (Rimbos egna pinuppa) om hon kunde baka sin supergoda äppelpaj som vi skulle kunna sälja i caféet.
 
Denna lördag koncentrerade vi oss på att samla in pengar till UNHCR.
 
Roslagsblomman, FN-föreningen och andra organisationer var där, och berättade vad de gör för att hjälpa.
 
Då hade vi fika, fiskdamm och lotteri klart. Men vi pratade om att vi måste ha nåt dom drar folk.
Mina vänner i RUT (Rimbo Ungdoms Teater) ställde upp med ansiktsmålning för barn. Och vi fick ett väldigt snabbt svar från Trollkarlen Robert Ace, som gärna kom och trollade för barnen och vuxna. Han gick omkring och mingel-trollade och hade två shower. Superbra trollkarl, och underhållande. www.robertace.com
 
Under eventet skulle vi ha insamling av kläder och saker som vi skulle sälja på loppis lördagen därpå. För att få in ännu mer pengar.
 
Vi hade också gosedjurs-insamling, där barnen fick lämna gosedjur till andra barn som nyss kommit till flyktingläger här i Roslagen. Det är några från folkets hus som åker omkring och delar ut gosedjuren från barn till barn. Dessa gosedjur skänkte Jack till insamlingen.
Och det var fler barn som skänkte iväg gosedjur. Vissa med små lappar med meddelanden på, och andra utan.
Vi packar en flyttkartong med gosedjur och skickar ner till Tilos.
Det värmde mitt hjärta att stå vid gosedjurs-bordet, men jag fick ganska snart gå därifrån då tårarna började bränna bakom ögonlocken. Det gjorde det också på Catharina Erdtman som var med och arrangerade eventet.
 
Måndagen efter eventet åkte jag till folkets hus för att möta upp Catharina, vi skulle sortera alla kläder till loppisen. Jag steg in på deras kontor och möttes av Roslagens givmildhet. Inte en yta var tom! Efter 4 timmar hade vi sorterat ungefär hälften...sen var jag tvungen att åka.
Igår var det loppis på Folkets hus. Där jag och Jack sålde lotter (då vi hade fina priser kvar) och Socialdemokraterna hade två bord de stod och sålde på, till mycket förmånliga priser. Alla intäkter denna lördag gick till flyktinglägret nere på den grekiska ön Tilos, dit de stora hjälporganisationerna inte når. Öborna själva tar hand om flyktingarna, ser till att de har mat, kläder och så.
 
Man blir så glad av att se vilken hjälp man får, hur alla ställer upp och att det är en självklarhet för vissa. En människa kan starta det som sen, tack vare flera medmänniskor blir en bra insamling. För utan all hjälp och alla som ställt upp, skulle det inte blivit så lyckat som det faktiskt blev.
 
Totalt fick vi ihop lite över 45 500:-!
 
UNHCR:
8000:- från försäljning av lotter, fika och fiskdamm
10000:- från socialdemokraterna med Ulrika Falk i spetsen i Norrtälje
5000:- från miljöpartiet i Norrtälje
1500:- från privatpersoner som la pengar i bössorna vi hade framme.
Totalt: 24.500:-
 
TILOS:
Lite över 21.000:- från abf, vännerna (roslagsmuseet och Pythagoras), roslagsblomman, privatpersoner och försäljning av lotter.
 
Ja, vi har all anledning att känna oss nyttiga! Alla som ställt upp, alla som kom och alla som skänkt.
TACK!!!
Tack från hela familjen Löfholm, Tack Hanna Stymne-Bratt, Catharina Erdtman, Ulrika Falk och alla sponsorer som jag kommer maila och tacka personligen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: