swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

5 böcker du måste läsa5 böcker du måste läs

Kategori: Allmänt

Jag har läst många biografier/självbiografier i mina dagar. Om du skulle vilja läsa en så rekommenderar jag VARMT någon av dessa fem:
 
 
Annalisa Ericsons och Sickan Carlssons. Jag gillar dessa böcker för att de beskriver Stockholm under den tiden Stockholm var som mest intressant för mig. Med operan, Dramatens elevskola och när filmerna spelades in på SF i Råsunda (en av mina favoritplatser i Stockholm).
De "går in" i varandra dessa böcker på nåt sätt. De spelade ju aldrig in en film tillsammans, men de var på samma fester och jobbade med samma folk m.m. De är jätte-lättlästa!
 
Denna bok av Rock Hudson/Sara Davidson är högintressant att läsa. Hur Rock Hudson var tvungen att smussla med sin sexuella läggning, och hur sen, när han blev sjuk, media och kolleger förgiftade tillvaron för honom genom att skriva fula osanningar och vägra jobba med honom av rädsla för att smittas.
Och också om de vänner som stannade vid hans sida och stöttade honom.
Man får bland annat läsa om hur Linda Grey från Dynastin var livrädd för att han smittat henne genom den kyss de filmade.
Superbra och gripande bok.
Jättefint skriven. Om hur hon lyckas vid filmen och sedan möter Humphrey Bogart och blir kär i honom. De gifter sig och sedan om deras fina liv tillsammans. Sen skriver hon väldigt öppet om när Bogart blir sjuk i cancer och hur de lever efter det. Och hennes liv efter hans död.
Här rekommenderar jag också Katherine Hepburns självbiografi. Där hon skriver om hennes förhållande med Spencer Tracy, som fortsatte vara gift med sin fru under hela deras förhållande, fast de bodde ihop. Han dog till och med hemma hos henne så Katherine var tvungen att ringa till hans fru och berätta det.
 
Den här boken gillar jag! Groupien Penny Lane i "Almost Famous" är löst baserad på Pamela. Detta är inte en bok med bara massa namedropping och vilka hon legat med, utan kärleken till musiken och musikerna. Hon bodde ett tag granne med Jim Morrisson, och de kunde sitta uppe en hel natt och bara prata musik.
Jag hoppas att ni lyder mitt råd att läsa någon av dessa biografier.
Tjingeling!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: