swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

#nätkärlek

Kategori: Nätkärlek

Härliga Mars - och det är vår i luften!
 
Fikar frukost och läser en artikel av Frida Boisen (publicerad i GT 28 feb kl.08.30) där hon skriver om att det är för mycket näthat överallt och att man ska sprida nätkärlek istället. Och jag kan inte annat än att hålla med henne om det.
Om du inte gillar nåt, varför ens läsa/titta på det? Låt de som håller med och gillar det göra det istället. Vad är det det handlar om egentligen? Jante? Avundsjuka? Inskränkthet?
Jag gillar inte allt och alla, men det ger mig inget att sprida hat omkring mig.
Jag umgås med de jag gillar att umgås med, jag tolererar alla personer och låter de säga sin åsikt, men jag behöver inte trycka ner de som inte tycker och vill som jag.
Vi måste ha debatter och människor måste få känna sig fria att uttrycka sina känslor utan att få en massa hat.
 
Har nyss läst boken "Vardagens osynliga våld - om mobbning och psykiska trakasserier" av Marie-France Hirigoyen. Superbra (tycker jag) läs den! (om du vill och är intresserad.) När Marie-France  bok kom ut i Frankrike gjorde den så att Frankrike såg över sina lagar om just trakassering.
 
Ta bara de nyaste trakasserierna och näthaten man läst om mot Alexandra Pascalidou, Sissela Benn, Frida Boisen m.fl är inte det trakasserier på jobbet de utsätts för? Egentligen?
Alla är upprörda över mobbning i skolan (likaså jag), men mobbning på jobbet är väl lika allvarligt? Tas det inte på allvar för att det är vuxna människor det handlar om? Vuxna kan vara lika elaka som barn kan vara mot varandra. "Varför är NN så glad?"  "NN tar för mycket initiativ."  "NN är ingen 'ja' sägare, varför ska NN argumentera hela tiden?" "Vi trycker ner NN så NN inte tror att NN är nåt!"
 
Nej, dags att sprida lite nätkärlek:
Jag vill sprida kärlek till min familj som jag älskar över allt annat och som jag inte skulle kunna vara utan, som stöttar mig när jag mår dåligt och förstår att jag kan vara lite klängig och extra familjär när det är så. Till mina vänner, även de jag bara träffar nån gång om året, ni är viktiga för mig.
Tack till alla människor som stöttar och uppmuntrar varandra, som argumenterar med varandra på ett mänskligt sätt (för visst behöver vi inte tycka lika allihopa, men man behöver inte hata varandra för det), och som sprider kärlek omkring sig.
 
Sprid kärlek du med! Skicka ett vykort till någon, skriv en insändare, ge en blomma, ring eller smsa.
 
Tjingeling!
Cissi

Kommentarer

  • En Vän säger:

    ETT LITET MEDDELANDE FÖR ATT BELYSA MOBBNING OCH STÖTTA DE UTSATTA!

    Våren 2011 sade en 61-årig kvinna upp sig från sitt jobb på prevent där hon arbetat i hela sitt liv för att Jessica Nilsson Frisk, en tjej född 1981 som ändå bara arbetade där i några år, tillsammans med sina kollegor hade hjälpt en utomstående, dömd kriminell narkoman att förtala och mobba kvinnans jämnårige son där på en oerhörd nivå bakom ryggen på henne under flera års tid. När detta framkom, ljög Jessica även och påstod sig ha blivit hotad av sonen. Den nya VD:n sen endast två år- Maria Schönefeld - och även Jessicas egen chef Mats Quist, hjälpte gruppen sprida förtalet ytterligare när det hela slutligen framkom. De ljög sen ända till slutet när facket kom in för att hjälpa kvinnan. VD:n försökte till och med lägga hela skulden på sonen för att ingen skulle få veta sanningen om mobbningen.

    Den äldre kvinnan mådde så fruktansvärt av detta att hon först blev sjukskriven och sen sade upp sig. Hon hade då arbetat där i 41 års tid - ända sen hon var 19 år, varit anställd längst av alla och hade bara fyra år kvar tills pensionen. Sonen var lätt förståndshandikappad, hade blivit mobbad hela sitt liv och mådde redan väldigt dåligt, det visste alla. Moderns jobb var det enda ställe där han inte hade upplevt att folk varit elaka mot honom och alltid hade känt sig trygg. Han hade hälsat på där ända sen han var liten.

    Jessica själv stod helt utanför hela tiden. Var inte ens med på ett möte. Hon bad inte ens om ursäkt när kvinnan berättade hur fruktansvärt hon mått av hennes förtal och att det var det absolut värsta hon varit med om i hela sitt liv.

    Den då 50-årige narkomanen, som tidigare arbetat där som vaktmästare och som andra anställda visste brukade droger även på arbetstid, vägrade den nya VD:n veta något om med motiveringen att hon varken träffat honom eller ens visste vem han var. Han fortsatte därför besöka jobbet drogpåverkad även långt efter att kvinnan sagt upp sig och var lika välkommen fortfarande. Han är dömd och finns med i Lexbase.se. Prevent jobbar just för att skapa en bättre arbetsmiljö, få ned olycksfall och motverka mobbning. Nu drivs det av en ledning som hjälper utomstående kriminella narkomaner att förtala de anställdas barn

    Till alla er som tar avstånd från mobbning och maktmissbruk mot de redan svaga och utsatta: Sprid detta vidare! Tack för ordet!

    2015-03-14 | 16:06:54

Kommentera inlägget här: