swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

CRPS och Morbus Dercum

Kategori: Allmänt

 
Hade aldrig hört talas om CRPS förrut. Inte förrän en av mina närmsta vänner fick det. Sjukdomen är så att hjärnan skickar ut smärtsignaler till kroppens immunsystem, som då får för sig att en kroppsdel är inflammerad eller sjuk på nåt sätt. Och som i sin tur gör att den kroppsdelen blir som inflammerad. Det är så svårt att förklara, när jag bara fått det beskrivet för mig. Vad jag förstår är att dessa perioder är några månader långa, och sprider sig mer och mer i kroppen för varje gång. Och att personen med sjukdomen får svårare och svårare att röra sig hela tiden. (Rätta mig gärna i kommentarsfältet om jag har fel eller glömt något.) Jag tycker bara att det är så orättvist! Det finns ingen forskning i denna sjukdom i Sverige, det finns inte heller någonstans i Sverige som man kan skänka pengar till forskning om denna sjukdom! Utan alla drabbade är tvungna att söka bot runt om i världen, och när man sedan funnit en behandling som man vill prova (och när man är så sjuk vill man prova ALLA behandlingar, allt som KAN göra en bättre eller frisk.) då är den behandlingen på andra sidan jordklotet och kostar nån miljon. Skandal tycker jag!
En annan av mina vänner har Morbus Dercum. Det är att man har ständig inflammation i fettvävnaderna i kroppen. Och om man skulle gå ner i vikt, så försvinner den inte utan då går inflammationen över till skelettet. (Rätta mig i kommentarerna om jag har fel). Jag har bara fått denna sjukdom beskriven för mig också, men jag tycker att det är så orättvist!
 
Två starka kvinnor med två sjukdomar som sjukvården i Sverige nästan inte vet existerar. Och därför kan det dröja för länge innan man får diagnosen, för att man ska kunna göra nåt här i Sverige åt den. Två kvinnor som var aktiva och fortfarande försöker vara så aktiva som det bara går. Den ena genom att själv forska så mycket det går om sin sjukdom och den andra försöker leva vardagen och göra allt hon kan för att göra skillnad för andra människor.
 
November är en orange månad, och man ska bära nåt oranget på sig varje dag för att sprida information om alla nervsjukdomar och "dolda" sjukdomar som inte syns från utsidan. Gå gärna in på "Power of pain Foundation" på Facebook och läs vidare.
Idag har jag på mig en orange/rosa klänning. Det orangea syns inte så bra på bilden, så jag sätter in en närbild på mönstret här nedan.
 
Tjingeling!

Kommentarer

  • Xenite säger:

    Tack ❤. Och du har fattat rätt!

    Svar: Vad bra, men jag kan inte riktigt beskriva det så bra som du. Försöker i alla fall. STOR KRAM!
    Cecilia Löfholm

    2015-11-03 | 12:22:43

Kommentera inlägget här: