swingitfrken.blogg.se

Jag skriver om allt jag kommer att tänka på.

Dagens orangea detalj och text

Kategori: Allmänt

Dagens orangea detalj är ett halsband med fjärilar som jag fått.
 
Såhär skrev min vän om CPRS igår, och som kanske får oss att förstå mer:
 
"Smärtan vid CPRS karaktäriseras som konstant, extremt intensiv och betydligt värre än vad som kan förväntas av den utlösande skadan/olyckan.
Många beskriver smärtan som brännande, som om någon satt eld på den drabbade kroppsdelen.
Samtidigt som kroppsdelen kan vara iskall som om den blivit nedkyld av isbitar. Därför används ofta en bild med eld och is för att symbolisera smärtan vid CRPS (Complex Regional Pain Syndrome).
 
Smärtan beskrivs även som huggande, molande, dov, stickande, bultande, skarp, krossande, blixtrande och som att utsättas för elektricitet.
Många drabbas av allodyni, vilket innebär en extrem känslighet mot beröring, till och med klädesplagg eller blåst kan utlösa ett smärtgenombrott.
 
Den drabbade kroppsdelen kan svullna, bli inflammerad, få hudförändringar och ändra färg eller få svårläkta sår. Skelettet kan bli poröst. Lederna stela och ömma vilket begränsar rörligheten. Naglarna kan förhårdna eller bli sköra.
 
Många får smärtsamma kramper som kan utlösas av vibrationer, aktivitet eller av inget alls. Såväl muskler, senor och blodkärlen kan krampa. Kallsvettningar förekommer ofta. Yrsel, illamående, låggradig feber och så kallad fatigue, dvs utmattning kan också förekomma.
 
Smärtan kan leda till koncentrationssvårigheter, minnesproblem, sömnproblem och depression m.m.
 
Det är så mycket som denna sjukdom för med sig, så jag fortsätter räkna upp lite till. Till exempel kan synen påverkas så att man ser suddigar, man kan få tinnitus, torra ögon, håret på den drabbade kroppsdelen kan mörkna och växa snabbare eller lossna helt, man kan bli känslig för ljud och ljus, plötsliga höga ljud kan utlösa smärtgenombrott, immunsystemet kan försämras, blodtrycket och pulsen kan höjas, man kan få huvudvärk, tandproblem och smärtan och kramperna kan bli så svåra att man svimmar."
 
Jag fick tillåtelse av min vän att dela denna text. Hon vill att kunskap om sjukdomen sprids, så att kanske forskningen går framåt.
Jag hoppas att du tar dig tid att läsa denna text, så kunskapen sprids.
 
Tjingeling!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: